torsdag 2. oktober 2008

PowerPoint


PowerPoint
Jeg ønsker å slå et slag for Microsoft Office programmet PowerPoint, dette er et program som jeg bruker aktivt i min daglige undervisning. Det er min erfaring at elevene finner undervisningen mere "spennende" når den blir presantert med bilder og utfyllende forklaring, en når de skal lese seg frem til hvordan ting fungerer. Når vi vet at det en en ganske stor andel av elevene som sliter med lære- og konsentrasjons vansker, så er det min mening at vi som lærere bør etterstrebe å gjøre undervisningen så spennende og lettforståelig som over hode mulig. Men det er fort at når vi lager powerpoint presantasjonen så skriver vi for mye tekst på lysbildene, noe som gjør at det fort blir vanskelig for elevene å holde oppe interessen. På side 70 og 71 i boken fra digital ferdighet til kompetanse, står det mange nyttige tips for hvordan man skal opptre når man lager og fremfører powerpoint presantasjoner, så for dem av dere som skal benytte dette verktøyet, anbefaler jeg at dere tar en titt på disse tipsene.

6 kommentarer:

Geraldo Maia sa...

Hallo Ole Eirik,
Du har en vakker blogg. Det er en stor glede å besøke deg.
Hilsen fra Brasil:
Geraldo

Ole Eirik sa...

Hei geraldo!
Takk for det! du får ha en god helg i brasil:)

Eirik sa...

Hei Ole og takk for sist.

Jeg holder på å legge om all undervisninga mi til Powerpoint undervisning. Det er mye arbeid med å legge om, men det er verdt det. Det virker som at elevene har trua på det å.

Ole Eirik sa...

Jo takk for sist Eirik.
Ja det er en meget arbeidskrevende operasjon å legge all undervisning om til digitalt opplegg, men jeg er også av den oppfatning at det er vell verdt arbeidet. å når det først er gjort så holder det helt til neste reform. Du får ha en riktig god helg og høstferie:)

trfnn sa...

Power point er flott, og jeg bruker også dette programmet en del privat. På skolen bruker vi imidlertid et tijlsvarende open source program som kalles impress (open office). Dette er et gratisprogram som fungerer aldeles tilfredsstillende til skolebruk, og som ikke koster noe. I skolesammenheng er det kanskje lurt å slå et slag for programmer som er gratis når man først skal slå et slag eller to....

Ole Eirik sa...

Hei Torfinn.
Ja presentasjonsprogrammene kan være til stor hjelp i undervisningen, om de brukes riktig.
Jeg har ikke brukt imress, men jeg må kansje sjekke det ut, mange av elevene våre bruker open office, så jeg har hele pakken instalert på maskinen min.
Ha en fin dag, hilsen Ole Eirik